התקף לב וכולסטרול

פרופסור דוד רוט

הגדרה

הקשר בין רמת כולסטרול גבוהה לטרשת עורקים ולאוטם שריר הלב (התקף לב) ידוע כבר עשרות שנים – לפי מחקרים אפידמיולוגים דוגמת ה Framingham Heart Study שהחל בשנת 1948.

מחקר שהתפרסם בכתב העת Circulation בינואר 2015 מאיר את המידע הזה מזווית נוספת. המחקר התבסס על נתוני ה Framingham וכלל 1,478 אנשים שהגיעו לגיל 55 ללא עדות למחלה כלילית. החוקרים בדקו את משך הזמן (בשנים) בו לכל משתתף היה כולסטרול גבוה עד גיל 55. המעקב אחר המשתתפים נמשך ב 20 השנים הבאות, ונבחן האם משך הזמן בו היה כולסטרול גבוה השפיע על הסיכון להתקף לב. בגיל 55:512 משתתפים היו ללא כולסטרול גבוה, 398 משתתפים עם כולסטרול גבוה בין שנה ל 10 שנים ו 577 משתתפים עם כולסטרול גבוה בין 11 ל 20 שנה. התוצאות הראו שככל שמשך הזמן במהלכו הכולסטרול גבוה ארוך יותר הסיכון להתקף לב גבוה יותר:

התקף לב וכולסטרול, התקף לב וכולסטרול

המשתתפים עם כולסטרול גבוה בין 11 ל 20 שנה היו בעלי סיכון של 16.5% למחלת לב.

המשתתפים עם כולסטרול גבוה בין שנה ל 10 שנים היו בעלי סיכון של 8.1% למחלת לב.

המשתתפים עם כולסטרול נמוך היו בעלי סיכון של 4.4% למחלת לב.

החוקרים חישבו כי לגבי אנשים בגיל שבין 35 ל 55 כל עשר שנים של חיים בנוכחות כולסטרול גבוה (במידה קלה עד בינונית) מעלה בכ 40% את הסיכון למחלת לב.

מחקר זה מחזק את ההמלצה לכל אדם בוגר גם אם הוא צעיר לבדוק את רמת הכולסטרול שלו ולהיוועץ ברופא בנוגע לצורך להוריד את רמתו. זאת ניתן להשיג על ידי שינוי תזונתי ובמידה וצריך-טיפול תרופתי.

טרשת עורקים מתחילה להתפתח בגיל צעיר (לעיתים מגיל 18-20 שנה) והתפתחותה איטית על פני שנים רבות. התקף לב עלול להתרחש ברגע מסוים במהלך שנים אלה כאשר קריש דם נוצר לפתע על גבי הטרשת. שמירה על כולסטרול נמוך מגיל צעיר עשויה למנוע התפתחות טרשת עורקים ולפיכך למנוע התקף לב. 

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344