טיפול ניתוחי בהשמנת יתר חולנית Bariatric Surgery

פרופסור דוד רוט

ניתוח בריאטרי

הניתוחים המיועדים לטיפול בהשמנת יתר חולנית קרויים ניתוחים בריאטריים (מהמילה היוונית “בארוס” שמשמעותה כובד)

ניתוחים אלה מכונים גם בשם “ניתוח לקיצור קיבה”. מדובר במספר סוגי ניתוחים הגורמים לשינוי מבני במערכת העיכול

המוביל לירידה במשקל על ידי הגבלת כמות המזון שהמטופל מסוגל לאכול ו/או על ידי גרימת ירידה בספיגת מזון.

כמו כל פרוצדורה ניתוחית גם לניתוחים בריאטריים יש סיכונים, לכן ניתוחים אלא מבוצעים, בסובלים מהשמנת יתר חולנית,

רק לאחר שניסיונות ירידה במשקל על ידי תזונה (דיאטה) ופעילות גופנית נכשלו, או כאשר ההשמנה כרוכה בבעיות רפואיות חמורות

כגון סוכרת. כדי לשמר את השיפור הבריאותי שגורם הניתוח- על המנותח לסגל לעצמו אורח חיים בריא – מבחינת תזונה ופעילות גופנית, למשך כל חייו.

מטרת הניתוח לגרום לירידה במשקל בכדי לסייע במניעה או איזון של לחץ הדם והסוכרת ועל ידי כך להוריד סיכון להתקף לב ולאירוע מוחי.

למי מיועד הניתוח

אנשים הסובלים מהשמנת יתר חמורה מאד- BMI של 40 או יותר (מחשבון BMI)

אנשים הסובלים מהשמנת יתר חמורה – BMI בין 35 ל 39.9, ובנוסף סובלים ממחלה הקשורה למשקל כגון סוכרת, לחץ דם גבוה מאוד או דום נשימה בשינה בדרגה קשה.

לעיתים שוקלים ניתוח גם באדם עם השמנת יתר-BMI בין 30 ל 34, במידה ובנוסף סובל מבעיות רפואיות קשות הקשורות במשקל.

יש להדגיש כי ניתוח בריאטרי לא מיועד לכל אחד הסובל מהשמנת יתר חולנית. בנוסף לקריטריונים המצוינים לעיל מועמד לניתוח עובר הערכה רפואית ונפשית לגבי התאמתו לניתוח. כמו כן מועמד חייב להביע נכונות לאמץ הרגלי חיים בריאים באופן קבוע.

סיכונים

כל ניתוח כולל ניתוח בריאטרי כרוך בסיכונים, סיכונים אלה כוללים:

סיבוכים במהלך או סמוך לאחר הניתוח:

דימום משמעותי

זיהום

סיבוכי הרדמה

סיבוכים ריאתיים

דלף ממערכת העיכול

מוות (נדיר)

סיבוכים מאוחרים:

חסימת מעיים

Dumping syndrome הגורם לשלשול בחילות והקאות

אבני מרה

בקעים בדופן הבטן

סוכר נמוך בדם (היפוגליצמיה)

תת תזונה

כיבים במערכת העיכול

סוגי ניתוחים

יש מספר סוגי ניתוחים בריאטריים לכל אחד יתרונות וחסרונות. כיום בדרך כלל מבוצעים הניתוחים באופן לאפארוסקופי דרך חתכים קטנים בדופן הבטן.

שני סוגי הניתוח הנפוצים ביותר מהקל לכבד הם:

שרוול קיבה (Sleeve gastrectomy): בניתוח זה יוצרים מהקיבה, שבצורתה המקורית היא דמויית שק, צינור שמחבר את הוושת לתריסריון. דבר זה מוביל לכך שהקיבה מוגבלת בכמות האוכל שהיא יכולה לאחסן בזמן נתון.

מעקף קיבה (Roux-en-Y): ניתוח הגורם גם להקטנת קיבולת הקיבה וגם לתת ספיגה של מזון ולכן יעיל יותר משרוול קיבה מבחינת הירידה במשקל שהוא גורם, אך המחיר הוא שעור יותר גבוה של סיבוכים.

איזה ניתוח עדיף? אין תשובה פשוטה: שרוול קיבה הוא ניתוח פשוט יותר לכן הסיכון לסיבוכים קטן יותר, אך הירידה במשקל פחותה והסיכון לחוסר תועלת של הניתוח גדולה יותר. מעקף הקיבה מסובך יותר והסיכון לסיבוכים גבוה יותר, אך הירידה במשקל גדולה יותר והסיכון לכישלון כלומר חוסר תועלת של הניתוח קטן יותר.

תוצאות הניתוח

לאחר ניתוח לרוב יש ירידה משמעותית במשקל – ניתן לאבד כמחצית ממשקל הגוף בתוך שנתיים מהניתוח. הירידה במשקל עוזרת באיזון לחץ הדם והסכרת, עוזרת בהורדת הסיכון להתקף לב ולארוע מוחי. בנוסף עוזרת בהפחתת הסמפטומים של מצבים נוספים הקשורים בהשמנה: דום נשימה בשינה ורפלוקס ושת קיבה. הירידה במשקל גם משפרת את היכולת לבצע פעילות גופנית ומשפרת איכות חיים.

באוקטובר 2020 פורסם בכתב העת הרפואי של ניו אנגלנד מחקר שוודי שהשווה תוחלת חיים של מטופלים שסבלו מהשמנה חולנית ושעברו ניתוח בריאטרי בהשוואה למטופלים דומים שלא עברו ניתוח כזה, ובהשוואה לקבוצת ביקורת של אנשים בריאים ללא השמנת יתר. המחקר היה פרוספקטיבי אך לא ראנדומלי. 

בקבוצת המנותחים היו 2007 מטופלים, בקבוצת הלא מנותחים 2040 מטופלים ובקבוצת הבריאים 1135 משתתפים. המעקב נמשך יותר מ 20 שנה. 

מבחינת אנדקס מסת גוף (BMI) המטופלים שלא עברו ניתוח שמרו על ערך ממוצע של כ 40 קג/מ״ר לאורך כל המחקר. המטופלים שעברו ניתוח ירדו מערך ממוצע של כ 40 לערך של כ 35 ושמרו עליו לאורך המחקר ואילו קבוצת הבריאים היו עם ערך ממוצע של 25.

תוחלת החיים של המטופלים שעברו ניתוח היתה ארוכה ב 3 שנים בממוצע לעומת תוחלת החיים של המטופלים שלא עברו ניתוח. כלומר מדובר במחקר עם מעקב ארוך שנים שתומך בכך שניתוח בריאטרי מאריך חיים.

המחברים מציינים שתוחלת החיים של המטופלים שעברו ניתוח היתה קצרה ב 5.5 שנים בממוצע משל קבוצת הבריאים, אולם קבוצת הבריאים סבלה באופן משמעותי פחות מסוכרת ולחץ דם גבוה מאשר שתי קבוצות המטופלים, ובנוסף לא סבלה מהשמנת יתר כלל: המנותחים אמנם ירדו משמעותית במשקלם אך משקלם הממוצע נותר גבוה משמעותית משל הבריאים.   

כדי להבטיח שתוצאות הניתוח ישמרו לאורך זמן יש לאמץ הרגליי חיים בריאים: כלומר תזונה נכונה ופעילות גופנית על בסיס קבוע.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344