טריגרים לאוטם שריר הלב

פרופסור דוד רוט

אוטם לבבי חד = התקף לב- הוא נמק של תאי שריר הלב אשר נגרם עקב הפסקה פתאומית בזרימת דם לאזור שריר הלב בו מתפתח האוטם. הסיבה לרוב המכריע של אוטמי שריר הלב היא טרשת עורקים המתפתחת במשך שנים רבות כתוצאה מפעולתם של גורמי הסיכון כגון: עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, סוכרת וחוסר פעילות גופנית. הטרשת כאמור מתפתחת במשך שנים רבות, התקף לב מתרחש ברגע מסוים, כאשר קריש דם נוצר לפתע על גבי הטרשת וגורם לחסימת זרימת דם בעורק. הטרשת אם כך היא גורם הכרחי, אך לא מספיק בכדי לגרום לאוטם – מדוע קריש הדם מופיע ברגע כזה ולא אחר? הרי הטרשת הייתה שם חודשים קודם לכן? לפיכך מקובל כי דרושים שני תנאים להתפתחות אוטם לבבי: האחד – נוכחות של טרשת עורקים אשר כאמור מתפתחת לאיטה בשל גורמי סיכון שונים, השני – פוגע ברובד הטרשתי ברגע מסוים ומאפשר יצירת קריש דם על גביו. קריש הדם חוסם את העורק, ומוביל ישירות לאוטם שריר הלב.

ניתן להמשיל אדם עם טרשת עורקים ללוליין המהלך על חבל בגובה רב, ואת הטריגר למשב רוח פתאומי- הגורם לו לאבד את שווי משקלו וליפול. ללא משב הרוח לא היה הלוליין נופל, ומאידך לו לא היה מהלך על חבל אלא הולך על קרקע מוצקה- משב הרוח לא היה גורם לו כל בעיה.

מספר מצבים זוהו כטריגרים לאוטם שריר הלב:

  • מאמץ גופני חריג תואר במחקרים שונים כטריגר לאוטם שריר הלב בכ 4% עד 15% מהמקרים.
  • מחלות זיהומיות כגון שפעת וקורונה תוארו כטריגר לאוטם שריר הלב. כמו גם דלקות ריאה וזיהומים קשים – ספסיס.
  • מצבי סטרס נפשיים תועדו גם הם במחקרים רפואיים כמהווים טריגר להופעת אוטם לבבי חד. נמצאה למשל עליה חדה במספר הסובלים מאוטם לבבי בימים שלאחר רעידת אדמה שארעה ב 1994 בקליפורניה ולהבדיל גם בקרב הצופים במשחקי המונדיאל ב 2006 בגרמניה. גירושין תוארו כטריגר לאוטם שריר הלב. כמו כן נמצאה עליה בשכיחות אוטמי הלב בחודשים- עד שנה לאחר הפסקת עבודה עקב פיטורין או פרישה לגמלאות. נמצא גם שמי שאיבד עבודה פעמיים בחייו היה בסיכון גבוה יותר לאוטם ממי שאיבד עבודה פעם אחת. כלומר סביר שמי שהוצא לחל״ת מצוי בסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב ומי שהוצא לחל״ת פעמים – למשל בתקופת הקורונה, ושוב בתקופת המלחמה בעזה, מצוי בסיכון גבוה יותר.
    כמובן שטריגר לבדו לא יגרום לאוטם. טרשת עורקים צריכה להיות שם קודם. אורח חיים בריא וטיפול יעיל בגורמי הסיכון עשויים למנוע התפתחות טרשת עורקים. אפילו בנוכחות טרשת עורקים, טיפול יעיל בגורמי סיכון מפחית משמעותית את הסיכון ללקות באוטם שריר הלב ובארוע מוחי.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344