נשים ומחלת לב

פרופסור דוד רוט

הגדרה

מחלת לב כלילית (הגורמת לאוטם שריר הלב) נחשבת למחלה של גברים. האמת היא שמחלה זו פוגעת גם בנשים והיא אחד הגורמים העיקריים לתחלואה ותמותה בנשים

סמפטומים

הסימפטומים של אוטם לבבי- התקף לב, בנשים לעיתים קרובות פחות ברורים מאשר בגברים ולכן האבחנה מתעכבת: הסימפטום השכיח ביותר של אוטם לבבי, בנשים כמו בגברים, הוא כאבים בחזה. אך אצל נשים השכיחות של סימפטומים שלא קשורים לכאבים בחזה גבוהה יותר מאשר בגברים. סימפטומים כגון:
אי נוחות בצוואר, בכתף בגב העליון או ברום הבטן
קוצר נשימה
בחילה או הקאה
הזעה
סחרחורת
עייפות לא מוסברת

נשים פונות לחדר מיון מאוחר יותר מגברים

סימפטומים של התקף לב בנשים פחות ברורים מאשר אצל גברים. הדבר מטעה גם את האישה וגם את הרופא: נשים הסובלות מאוטם לבבי פונות לחדר מיון מאוחר יותר מגברים, כמו כן האבחנה של אוטם לעיתים מתעכבת אצל אישה הפונה לחדר מיון בעוד שאצל גבר עם סימפטומים אופייניים האבחנה תתקבל מהר יותר.

נשים מוגנות יחסית לגברים עד גיל המעבר

גברים מפתחים מחלה כלילית בגיל צעיר יותר מאשר נשים, זאת מכיון שנשים מוגנות על ידי המערכת ההורמונאלית עד גיל המעבר. לאחר גיל המעבר יש האצה בהתפתחות הטרשת בנשים, ובגיל 78 לערך משתוות הנשים לגברים מבחינת שכיחות המחלה הכלילית.
גורמי הסיכון המעורבים בהתפתחות טרשת העורקים דומים בנשים ובגברים, אם כי אצל נשים שכיחות הסוכרת ולחץ הדם הגבוה גדולה מאשר אצל גברים

מניעת מחלת לב בנשים

על מנת למנוע מחלה כלילית על נשים לאמץ אורח חיים בריא ולטפל בגורמי סיכון (בדיוק כמו גברים):
פעילות גופנית
שמירה על משקל תקין
הימנעות מעישון
תזונה דלת שומן רווי.
טיפול בגורמי סיכון אם קיימים (כולסטרול, לחץ דם, סכרת)

טיפול

האם הטיפול במחלה כלילית בנשים שונה מגברים?
לאחר אבחנה הטיפול במחלת לב כלילית זהה באופן כללי בנשים ובגברים: אימוץ אורח חיים בריא, הימנעות מעישון, טיפול תרופתי בגורמי הסיכון, פרוצדורות פולשניות (בצנתור או ניתוח) ושיקום לב יעילים בשני המינים.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344