סיגריה אלקטרונית

פרופסור דוד רוט

הגדרה

עישון סיגריות מזיק לבריאות – עובדה חד משמעית זו ידועה מזה שנים. באתר זה יש מספר מאמרים בנוגע לעישון. מאמר זה יעסוק בשאלה האם עישון סיגריה אלקטרונית הוא תחליף בטוח?

מהי סיגריה אלקטרונית

בניגוד לסיגריה רגילה בה הטבק והנייר העוטף אותו בוערים והמעשן שואף את עשן הטבק והנייר, סיגריה אלקטרונית בוערת ולכן אין שאיפת עשן. הסיגריה מופעלת על ידי בטרייה, אשר מחממת נוזל המכיל ניקוטין מומס בגליצרין או פרופילן גליקול.  המעשן שואף את האדים הנוצרים בתהליך. 

האם סיגריה אלקטרונית בטוחה

נכון להיום אין עדות לכך שהשימוש בסיגריה אלקטרונית בטוח. 

כיון שבסגריה אלקטרונית אין בערה של טבק ונייר, סביר להניח שהיא גורמת פחות נזק מסיגריה רגילה.  אך שאיפת אדי ניקוטין ואדים של גליצרין וחומרים נוספים שבנוזל עלולה לגרום נזק בריאותי. 

יצרני הסיגריות טוענים שהשימוש בסגריה אלקטרונית בטוח, אך ה FDA  האמריקני פרסם אזהרה בנוגע לשימוש בסיגריה אלקטרונית, וכעת בוחן את הנושא – עדיין לא פרסם את מסקנתו. 

האם סיגריה אלקטרונית יעילה לשם גמילה מעישון

מחקרים שבדקו את יעילות הסיגריה האלקטרונית לשם גמילה מעישון הראו תוצאות לא חד משמעיות. למעשה הן לא יותר יעילות ממדבקות ניקוטין או תכשירי ניקוטין אחרים כאמצעי עזר לגמילה. לפיכך הרשויות בארה”ב, נכון להיום, אינן ממליצות על סיגריה אלקטרונית כאמצעי עזר לגמילה מעישון. 

כל המעוניין להיגמל מעישון מומלץ שיפנה לקבוצת תמיכה (במסגרת קופות החולים) שם עושים שימוש בכל הכלים המוכחים כעזרים לגמילה: יעוץ, תכשירי ניקוטין ותרופות המאושרות לצורך זה. 

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344