אבחון פרפור פרוזדורים בעזרת שעון חכם וטלפון חכם

פרופסור דוד רוט

כדי לאבחן הפרעות קצב לב יש לתעד את קצב הלב בזמן הפרעת הקצב. האמצעים הקונבנציונאליים לשם כך הם תרשים אקג, הולטר קצב לב, מכשירים כמו לופ רקורדר חיצוני או פנימי. אמצעים אלה מצריכים הפניה מרופא תאום תור לקבלת המכשיר והחזרת המכשיר בתום הזמן הקצוב שנקבע מראש.

רופאים מפינדלנד בחנו את יעילות הסמארטפון כמכשיר ניתור לשם אבחן פרפור פרוזדורים.

במחקר נכללו 150 משתתפים עם פרפור פרוזדורים ידוע ו 150 משתתפים שהיו בקצב לב תקין (סינוס). כל המשתתפים נותרו בשני אופנים: על ידי רישום אקג רגיל, ועל ידי טלפון חכם (מבוסס אנדרואיד) שהוצמד לעצם החזה למשך 3 דקות. תוצאות המחקר הוצגו בכנס קרדיולוגי באורלנדו ארה”ב במרץ 2018.

קרדיולוגים שלא היו מודעים לקבוצות המחקר בחנו את הניתור שהתקבל מהטלפון וקבעו האם מדובר בפרפור או בקצב תקין. לאחר מכן הושוו האבחנות עם המצב האמתי שנקבע על ידי הניתור הקונבנציונלי.התברר כי דיוק האבחון לפי ניתור הטלפון החכם היה כ 95%.

בכנס קרדיולוגי שנערך באורלנדו ארה״ב במרץ 2019 הוצגה התקדמות בנושא זה: נעשה שימוש בשעון החכם של אפל (Apple Watch) לשם אבחון פרפור פרוזדורים. במחקר נכללו 419,297 משתתפים ללא עבר של פרפור פרוזדורים, לכולם היה שעון חכם ואייפון אליו הורידו אפליקצה בשם Heart Study App.

במידה והשעון אבחן לפחות 6 ארועים חשודים לקצב לב לא סדיר בפרק זמן של 48 שעות הוא שידר התרעה לאפליקציה שבאייפון. משתתף שקיבל התרעה כזו יצר קשר עם רופא המחקר שהחליט האם החשד להפרעת קצב אכן גבוה ומצדיק ברור. במידה והחליט בחיוב קיבל המשתתף המלצה לנתר את עצמו במשך שבוע ימים על ידי ECG Patch – מכשיר לניתור קצב לב שמוצמד לעור על ידי פלסטר.

בקרב 2161 משתתפים התקבלתה התרעה מהשעון החכם. ל 650 מהם נשלחו מדבקות אק״ג לניתור נוסף. 450 מהמשתתפים הללו החזירו לחוקרים את מדבקות האקג לאחר שבוע של הניתור. התוצאה היתה שפרפור פרוזדורים אובחן ב 34% מהמשתתפים שענדו את מדבקת האקג והחזירו אותה לחוקרים.

נראה כי בעתיד הלא רחוק נוכל לעשות שימוש במכשירים הלבישים: טלפון החכם ושעון חכם גם לשם אבחון הפרעות קצב. כיון שהמכשיריםהללו מאד פופולרים הדבר עשוי ליעל מאד לא רק את האבחון, והמעקב, אלא גם לקצר את הזמן עד לקבלת החלטה טיפולית במטופלים עם חשד להפרעות קצב דוגמת פרפור פרוזדורים. 

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344