הצרות המסתם האורטלי (Aortic Stenosis)

פרופסור דוד רוט

הגדרה

המסתם האורטלי ממוקם בין מוצא החדר השמאלי לבסיס אבי העורקים. במצב תקין הוא נותן לדם לזרום מהחדר אל אבי העורקים אך לא בכוון ההפוך. כאשר המסתם מוצר הוא מגביל את זרימת הדם מהחדר אל אבי העורקים. הלב צריך אז להתכווץ חזק יותר על מנת להזרים דם. הצרות מסתם קלה לא תגרום כל סמפטומים, אך הצרות קשה עלולה לגרום לספמטומים ולהוביל ל אי ספיקת לב. ובמצב כזה ידרש נתוח להחלפת המסתם. (אין טיפול תרופתי יעיל בהצרות מסתם זה).

שני גורמים עיקריים להצרות אורטלית:

הסתיידות של המסתם הנגרמת עקב שחיקה בגיל מבוגר: זו הסיבה השכיחה יותר. בערך 5% מאנשים מבוגרים מ 65 שנה סובלים מדרגה מסויימת הצרות אורטלית מסיבה זו, אך רק אצל חלק מהם תתפתח הצרות קשה שתצריך ניתוח.

קדחת שיגרון: המתרחשת בעקבות דלקת גרון סטרפטוקוקלית ועלולה לפגוע במסתמי הלב. הפגיעה במסתמים מתפתחת שנים רבות לאחר דלקת הגרון ועלולה לגרום להצרות המסתם האורטלי.

סיבות נוספות הן הצרות מולדת של המסתם האורטלי, ומסתם דו עלעלי אשר גם הוא מולד ועמיד פחות מהמסתם הרגיל (תלת עלעלי) לפגעי שחיקה.

סימפטומים

הצרות קלה כאמור לא גורמת לסמפטומים. הצרות קשה עלולה לגרום כאבים בחזה (תעוקת לב), סינקופה ואי ספיקת לב.

טיפול

כאשר מסתם מוצר במידה קשה גורם לסמפטומים מומלץ להחליפו בניתוח. חולים הסובלים מבעיות רפואיות רבות המעלות את הסיכון הניתוחי שלהם לדרגה הפוסלת אפשרות של ניתוח יכולים כיום לעבור התקנת מסתם תותב בצנתור.

הסיבה השכיחה למחלה זו היא כאמור הסתיידותה מסתם הקשורה לגיל מבוגר, ולכן עם הזדקנות האוכלוסיה והעליה בתוחלת החיים עולה השכיחות של הצרות המסתם האורטלי.

כיון שהמסתם המוצר מועד יותר לזיהום חיידקי (אנדוקרדיטיס) יש להקפיד על היגיינת פה נאותה, בריאות השיניים ולטפל ללא דיחוי בכל זיהום עורי.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344