מיפוי לב SPECT Heart scan

פרופסור דוד רוט

מיפוי לב הוא בדיקה אבחנתית במהלכה מוזרקת לוריד כמות קטנה של איזוטופ רדיואקטיבי (תליום או טכנציום). האיזוטופ הרדיואקטיבי זורם עם הדם ומגיע לכל איבר בגוף. במידה והעורקים הכליליים תקינים, או שאינם מוצרים משמעותית על ידי טרשת עורקים, יתפזר האיזוטופ הרדיואקטיבי בכל הלב באופן אחיד. לעומת זאת אם אחד (או יותר) מהעורקים הכלילים מוצר משמעותית או חסום, לא יגיע האיזוטופ לאותו אזור אך יגיע לאזורים אחרים בלב אליהם מובילים עורקים שאינם חסומים. מצלמה מיוחדת (מצלמת גאמא) מצלמת את פיזור האיזוטופ בלב ומאפשרת לאבחן אזורים אליהם לא מגיע דם כלל (אוטם שריר הלב) או אזורים אליהם מגיע דם באיחור (איסכמיה לבבית). בנוסף ניתן להעריך בעזרת המיפוי את תפקוד החדר שמאלי של הלב.

מיפוי לב

מהלך הבדיקה

כיון שאיסכמיה לבבית עקב טרשת בעורק כלילי ניכרת יותר במהלך מאמץ, מצולם הנבדק פעמיים: פעם אחת מיד לאחר מאמץ ופעם שניה לאחר מספר שעות של מנוחה. שני הצילומים מושווים זה לזה: בלב תקין לא יהיה הבדל בפיזור האיזוטופ במנוחה ובמאמץ. לב שעבר אוטם לבבי (התקף לב) יראה פגם מילוי (איזור חסר איזוטופ) קבוע גם במאמץ וגם במנוחה, ואילו אזור איסכמי- יראה פגם מילוי מיד לאחר המאמץ אשר יעלם לאחר מספר שעות של מנוחה (כיון שהעורק הכלילי לא חסום לגמרי אלא חלקית ולכן יהיה עיכוב בהגעה של האיזוטופ הרדיואקטיבי לאזור).

במידה והנבדק אינו מסוגל לבצע מאמץ (על הליכון) ניתן לבצע את הבדיקה תוך מתן תרופה המדמה מאמץ. לרוב משתמשים ב דיפירידמול אשר ניתן בהזרקה תוך ורידית.

במהלך הבדיקה מנותר הנבדק גם על ידי רישום אקג (כמו במבחן מאמץ)

סיכון

הבדיקה נחשבת לבטוחה והסיבוכים נדירים.

הצורך בהזרקה תוך ורידית יכולה לגרום לדימום מקומי או זיהום.

שלא בדומה לחומר הניגוד המשמש בבדיקות CT ובצינתור האיזוטופ הרדיואקטיבי אינו פוגע בכליות ואלרגיה היא תופעה נדירה מאד.

כמות האיזוטופ המוזרק לצורך הבדיקה קטנה ולכן הסכנה מקרינה קטנה מאד. הבדיקה לא מומלצת לנשים הרות.

מה מגלה הבדיקה:

הבדיקה עשויה לגלות אסכמיה או אוטם של שריר הלב. כיון שאסכמיה נגרמת רק על ידי הצרות משמעותית של עורק כלילי (מעל ל 70% מקוטר העורק), הרי שמיפוי לב לא יגלה טרשת קלה – שאינה גורמת לאיסכמיה – כלומר של פחות מ 70% מקוטר העורק.

מתי משתמשים בבדיקה זו:

לברור כאבים בחזה החשודים כתעוקה (חשד לאסכמיה לבבית).

לשלול מחלה כלילית משמעותית באנשים המצויים בסיכון גבוה.

לשלול מחלה כלילית משמעותית בעקבות מבחן מאמץ שהעלה חשד לאיסכמיה לבבית.

תוצאות

במידה ומיפוי הלב תקין- לרוב לא יהיה צורך בבדיקות נוספות.

במידה ותוצאות המיפוי מראות אסכמיה לבבית משמעותית- לרוב יופנה הנבדק לצנתור.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344