פריקרדיטיס (דלקת קרום הלב)

פרופסור דוד רוט


הפריקרדיום (קרום הלב) הוא שק של רקמת חיבור דקה המכילה (מקיפה) את הלב. פריקרדיטיס זו דלקת של הפריקרדיום כלומר דלקת של קרום הלב.

הגורמים למחלה

הגורם למחלה ברוב המקרים הוא וירוס או שלא מוצאים סיבה ברורה (אידיופטי).
סיבות נדירות יותר הן:
מחלות דלקתיות כמו זאבת אדמנתית (לופוס) ודלקת פרקים שגרונית.
שחפת.
אי ספיקת כליות קשה.
ממאירות.
טראומה לבית החזה.
תת תריסיות קשה.
פריקרדיטיס עלולה להופיע גם לאחר אוטם שריר הלב ואז מכונה Dressler’s syndrome או לאחר ניתוח לב ואז מכונה PPS.

 

סימפטומים

הסימפטומים של פריקרדיטיס תלויים בגורם. ברוב המקרים כאמור הגורם ויראלי ואז הסימפטומים הם: מחלת חום דמוית שפעת, כאבים בחזה, קוצר נשימה, פלפיטציות וחולשה.

המחלה, במיוחד כאשר הגורם הוא וירוס, לרוב קצרה (שבוע או מעט יותר) וחולפת מעצמה, במיעוט המקרים הסימפטומים מתמידים (חצי שנה או יותר) ואז הפריקרדיטיס נקרא כרוני. פריקרדיטיס כרוני לרוב גורם להצטברות נוזל סביב הלב (תפליט פריקרדיאלי).

סיבוכים

טמפונדה: תפליט פריקרדיאלי בכמות גדולה, הלוחץ ומגביל את יכולת חדרי הלב להתמלא בדם, מצב זה עלול לסכן חיים, ומצריך ניקוז של הנוזל.
פריקרדיטיס קונסטריקטיבי: לעיתים נדירות פריקרדיטיס הופך למחלה כרונית המלווה בהצטלקות והתעבות שק הפריקרדיום המקיף את הלב, תהליך זה מפריע לשלב ההרפיה המחזור פעולת הלב ועלול לגרום לאי ספיקת לב ימני, שביטויה בצקות הקפיות וקוצר נשימה.
אבחון
הרופא ישאל שאלות בנוגע לסמפטומים ולמחלות העלולות לגרום לפריקרידיטיס, כמו כן יבצע בדיקה גופנית במהלכה יקשיב ללב בעזרת סטטוסקופ- לעיתים ניתן לשמוע צליל ״שפשוף פריקרדיאלי״ אופייני לדלקת קרום הלב.
בדיקות דם: מדדי דלקת כמו שקיעת דם או CRP עולים מאד במהלך פריקרדיטיס.
תרשים אק״ג: מראה סימנים אופיניים בזמן פריקרדיטיס חדה.
אקו לב: יכל לאבחן נוזל סביב הלב (תפליט פריקרידיאלי).

טיפול

המחלה כאמור לרוב חולפת מעצמה, במקרים קלים הטיפול מכוון לשיכוך הדלקת ולהקלת הסימפטומים (הכאב בחזה): תרופות נוגדות דלקת כמו אספירין ודומיו. התרופה קולכיצין ניתנת במטרה למנוע התפרצות חוזרת של המחלה.
במקרים קשים בלבד ניתן טיפול בסטרואידים.
לעיתים, כאשר יש תפליט פריקרדיאלי גדול או טמפונדה ממש, יש צורך בניקוז הנוזל פריקרידאלי. לעיתים נדירות עוד יותר פריקרדיטיס כרוני גורם להצטלקות והתעבות שק הפריקרדיום המקיף את הלב, תהליך זה מפריע לפעולת הלב, ואז יש צורך להסיר את הפריקרדיום בניתוח.
אבחון וטיפול מוקדמים בפריקרדיטיס עשויים למנוע את הסיבוכים הללו.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344