יין אדום או אלכוהול מונעים מחלת לב?

פרופסור דוד רוט

“יין ישמח לבב אנוש” (תהילים ק”ד פסוק ט”ו). צריכה של כמות מתונה של יין אדום נחשבת כמועילה ללב.
הסיבה לסברה זו נובעת מכך שיין אדום מכיל חומרים נוגדי חמצון (בדומה לשוקולד), בנוסף יין אדום מעלה את רמת ה HDL (הכולסטרול הטוב) בדם, ומוריד במקצת את הנטיה לקרישת הדם. כל אלה יכולים להועיל במניעת התפתחות טרשת עורקים. בנוסף צריכה מתונה של יין אדום נכללת בתזונה הים תיכונית שהוכחה במועילה בריאותית.
מחקרים רפואיים תצפיתיים הראו כי יין אדום, אך גם משקאות אלכוהולים אחרים הנצרכים במתינות, קשורים בירידה בסיכון לאוטם שריר הלב (התקף לב).
המחקרים הללו הראו ירידה של 18% בתמותה של אנשים שהצהירו על צריכת אלכוהול יומית של כוסית או שתיים בהשווה לכאלה שנמנעו לחלוטין משתיה. יש לציין כי במחקרים אלה הקשר בין צריכת אלכוהול לתמותה היה בצורת עקום J כלומר אנשים ששתו שתיה מתונה, כלומר כוסית עד שתיים ביום, היו בסיכון הנמוך ביותר לתמותה, אלה שלא שתו כלל היו בסיכון מעט יותר גבוה לתמותה, ואילו אלה ששתו שתיה מופרזת, כלומר יותר משתי כוסיות ביום, היו בסיכון גבוה בהרבה, שהלך ועלה כתלות במידת השתייה. 

מחקר תצפיתי נוסף פורסם שספטמבר 2015 בכתב העת LANCET. יחודו בכך שכלל 114970 משתתפים ונערך מספר רב של מדינות מכל העולם. המחקר הראה שביחס לאלא שלא שותים אלכוהול, אצל שותי האלכוהול היתה ירידה בסיכון להתקף לב, אך זו לוותה בעליה בשכיחות מחלות הסרטן, ובעליה בשכיחות הפציעה מתאונות שונות. אצל צרכני אלכהול כבדים היתה גם עליה בתמותה. 

כל המחקרים התצפיתיים הללו אינם כאלה המסוגלים להראות קשר סיבתי בין שתית יין לתועלת ללב. מחקרים תצפיתיים מראים קשר נסיבתי בלבד (בדיוק כמו בנוגע לשוקולד, לקפה ולבעלות על כלב).
לא נבון לעודד אדם שאינו נוהג לשתות יין להתחיל לשתות כיון ששתיה לא מבוקרת כרוכה בנזקים בריאותיים קשים.

לא ברור אם שתיה מתונה של יין הינה בעל השפעה מגנה יותר משתיה מתונה של משקאות אלכוהליים אחרים. נראה שהדגש צריך להיות על שתיה מתונה ולא על סוג המשקה.

שתיה מתונה נחשבת לשתיה של עד 2 מנות משקה אלכוהולי ביום. מנה של בירה הם 355 מיליליטר, מנה של יין אדום 150 מיליליטר ומנה של משקאות עתיריי אלכוהול 44 מיליליטר.
שתיה של כמות מופרזת של אלכוהול גורמת: ללחץ דם גבוה, עליה בטריגליצרידים בדם, נזק לכבד, השמנת יתר, נטיה למעורבות בתאונות ובידוד חברתי. בנוסף שתיה מופרזת עלולה לגרום נזק ללב בדמות קרדיומיופתיה מורחבת ונטיה לפרפור פרוזדורים.
לאור כל זאת כאשר שוקלים את התועלת מול הנזק שבאלכוהול יש לקחת בחשבון את:
העדויות הנסיבתיות בזכות שתיה מתונה של האלכוהול.
העובדה שאין הוכחה לקשר סיבתי בין אלכוהול לתועלת בריאותית.
והעובדה שאלכוהול בכמות מופזת ממכר ובעל השפעה בריאותית שלילית.
לפיכך כל ארגוני הבריאות מאוחדים בהמלצתם: מי שנהנה משתית אלכוהול צריך להגביל עצמו ללא יותר משתי מנות אלכוהול ביום. מי שאינו מורגל בשתיה, אל לו להתחיל לשתות במחשבה כי זה ישפר את מצבו הבריאותי.

יין אדום

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344