תזונה ים תיכונית

פרופסור דוד רוט

תזונה (דיאטה) ים תיכונית המאופיינת בצריכה יומית של פירות ירקות אגוזים ודגניים, צריכה (על בסיס שבועי) של דגים, עוף ומוצרי חלב וצריכה נמוכה (על בסיס חודשי) של בשר אדום, בשר מעובד ודברי מתיקה. השמן בשימוש הוא שמן זית, אלכוהול (בעיקר יין אדום) נצרך במתינות עם הארוחות (ראה צורת הפירמידה המפורסמת)

בפברואר 1999 פורסם בכתב העת הרפואי Circulation מחקר שביצעו חוקרים צרפתיים. המחקר כלל כ 400 אנשים עם מחלה כלילית ידועה, אשר חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות (כ 200 בכל קבוצה) קבוצת הטיפול ניזונה מתזונה ים תיכונית וקבוצת הביקורת מתזונה רגילה משך המעקב היה כ 4 שנים. המחקר הראה שארועי תמותה מסיבה לבבית וארועי אוטם לבבי היו פחותים משמעותית בקבוצה שניזונה בתזונה ים תיכונית. (כלומר תזונה ים תיכונית נמצאה מועילה במניעה שניונית של מחלה כלילית)

באפריל 2013 פורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine מחקר שביצעו חוקרים ספרדיים. המחקר כלל 7447 אנשים ללא מחלת לב, אך עם גורמי סיכון למחלה, וחילקו אותם באופן אקראי ל 3 קבוצות: קבוצה שקיבלה תזונה ים תיכונית שכללה שמן זית, קבוצה שקיבלה תזונה ים תיכונית בתוספת אגוזים, וקבוצת ביקורת שניזונה מתזונה רגילה עם המלצה להפחית צריכת שומן. לאחר מעקב של כ 5 שנים נצפתה הפחתה באירועי אוטם לבבי, אירועים מוחיים ומוות מסיבה לבבית, בשתי קבוצות התזונה הים תיכונית בהשוואה לקבוצת התזונה הרגילה. ההפחתה בתחלואה הייתה דומה בשתי קבוצות התזונה הים תיכונית: 30% בתזונה שכללה שמן זית ו 28% בתזונה שכלל אגוזים. (כלומר תזונה ים תיכונית נמצאה מועלה במניעה ראשונית של מחלה כלילית)

מחקרים אלה הוכיחו קשר סיבתי בין תזונה ים תיכונית לירידה בתחלואה לבבית, הן במניעה ראשונית והן במניעה שניונית.

לציין כי מחקר כזה לא בוצע עד כה (וספק אם יבוצע) לגבי משקאות אלכוהוליים, מחקר כזה לא בוצע גם לגבי תזונה צמחונית. לכן אין הוכחה לקשר סיבתי (להבדיל מקשר נסיבתי) בין שתית יין או בין צימחונות לירידה בתחלואה לבבית.

ניתוח נוסף של תוצאות המחקר הספרדי המתואר לעיל, שהתפרסם באוגוסט 2013 הראה שהתוזנה הים תיכונית תרמה גם לירידה בשיעור הארועים המוחיים באנשים בעלי מאפיינים גנטיים המעמידים אותם בסיכון גבוה לארוע מוחי.

מחקר נוסף פורסם בכתב העת British Medical Journal בדצמבר 2014 במהלכו עקבו החוקרים אחרי הרגלי תזונה של 4676 אחיות בתי חולים בארה”ב. החוקרים בדקו סמן להזדקנות תאים בגוף האחיות- הנקרא טלומר. הטלומרים נמצאים בקצוות הכרומוזומים בתאי גופנו ומגנים על שלמות הכרמוזום. תאים מזדקנים הכרומוזומים בהם נפגמים והדבר מוביל למות התא. ככל שהטלומר ארוך יותר ההגנה על הכרומוזום טובה יותר, וכך קצב ההזדקנות של התא איטי יותר. תוצאות המחקר הראו שככל שמרכיבי התזונה הים תיכונית היו רבים יותר בתזונתן של הנבדקות, הטלומרים היו ארוכים יותר. מכאן הסיקו כי מרכיבי התזונה הים תיכונית תורמים לעיכוב ההזדקנות. החוקרים לא מצאו מרכיב אחד בתזונה הים תיכונית שגורם לתופעה, הם סבורים כי השילוב של כל המרכיבים תורם לשיפור הבריאותי.

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344