הבדיקה שעשויה הייתה להציל את אריק איינשטיין

פרופסור דוד רוט

בדיקת-סקר-לגילוי-מפרצת-של-אבי-העורקים-הבטני

מפרצת (התרחבות פתולוגית) של אבי העורקים הבטני עלולה לגרום לדימום מסיבי – ומסכן חיים.

גורמי הסיכון להתפתחות מפרצת כזו הם עישון ולחץ דם גבוה, והיא שכיחה הרבה יותר בגברים מאשר בנשים, ובגיל מבוגר.

לפי ההנחיות הרפואיות המקובלות בארץ באירופה ובארה”ב מומלץ לבצע בדיקת סונר בטן (אולטראסאונד) לשם גילוי מוקדם של מפרצת אבי העורקים הביטני בגברים מעשנים בני גיל 65 ומעלה.

מחקר בריטי*שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקני באוגוסט 2015 כלל מעקב אחר 92,728 נבדקים במשך 12 שנה ובדק את ההיארעות של מפרצת של אבי העורקים הבטני.ושכיחות הסיבוכים (דימום).

המחקר גילה כי 66% ממקרי הדימום ממפרצת אירעו בגיל 75 ומעלה. הנבדקים בני גיל 65 עד 75 שלקו בדימום ממפרצת היו ברובם המכריע מעשנים.

החוקרים מסכימים איפה כי ההמלצה הקיימת לבצע בדיקת סקר לגילוי מפרצת בגברים מעשנים בני גיל 65 היא מוצדקת אך ממליצים לעדכן את ההנחיות כך שיכללו עוד המלצה: להוסיף בדיקת סקר לגילוי מפרצת אבי העורקים הבטני לכל הגברים בני גיל 75 ומעלה.

החוקרים חישבו כי ההנחיות הנוכחיות (לבצע הסקר בגברים מעשנים בגיל 60) ימנעו 5.6% ממקרי המוות כתוצאה מדמום ממפרצת, ואלו ישום של ההמלצה שלהם (להוסיף עוד בדיקת סקר לכל הגברים בגיל 75) תפחית את התמותה ב21%.

החוקרים מציינים כי מפרצת באבי העורקים הבטנית עלולה להופיע גם בנשים, אולם מחקרים קודמים לא הוכיחו כי נשים מפיקות תועלת מבדיקות סקר לגילוי מפרצת כזו (בניגוד לגברים).החוקרים מצאו כי שכיחות הדימום ממפרצת עולה גם בנשים מעל גיל 75 אשר סובלות מלחץ דם גבוה, ולכן ממליצים לשקול בדיקת סקר גם בקבוצה זו. 

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344