דיאטת אורניש כטיפול בטרשת עורקים כלילית.

פרופסור דוד רוט

דיאטת אורניש פותחה על ידי רופא אמריקני בשם דין אורניש(Dean Ornish) שהחל במחקר שמטרתו לבחון את היכולת של אימוץ הרגלי חיים בריאים: פעילות גופנית הימנעות מעישון, הפחתת סטרס נפשי והדיאטה שפיתח על חולי לב עם טרשת עורקים כלילית.

דיאטת אורניש מגבילה את צריכת השומן הרווי ללא יותר מ 10% מסך הקלוריות היומיות ומתבססת בעקר על מזון מהצומח אך אינה צמחונית כיון שניתן לאכול בשר רזה מדי פעם.

דיאטת אורניש

ד"ר אורניש פרסם מספר מאמרים בנושא החשובים שבהם:

  1. מאמר שפורסם לכתב העת Lancet ביולי 1990- כלל 48 משתתפים: 28 בקבוצת המחקר ו 20 בקבוצת הביקורת.קבוצת המחקר ניזונה מדיאטת אורניש, בצרוף הימנעות מעישון, פעילות גופנית מתונה והפחתת מתח נפשי.קבוצת הביקורת לא קיבלה הנחיות תזונתיות או אחרות. כל המשתתפים עברו צנתור להדגמת העורקים הכלילים בתחילת המחקר וצנתור נוסף בסוף המחקר. המחקר נמשך שנה. התוצאות: בקבוצת המחקר הראה הצנתור הראשון טרשת שחסמה בממוצע 40% מקוטר עורק כלילי ולאחר שנה פחתה החסימה ל 37.8% בממוצע. בקבוצת הביקורת החמירה ההיצרות מ 42.7% בצנתור הראשון ל 46.1% לאחר שנה.
  2. מאמר שפורסם בכתב העת JAMA בדצמבר 1998- זה בעצם המשך של המחקר הקודם עםמעקב של חמש שנים. במחקר המקורי השתתפו כאמור 48 חולים, אך לאחר שנה נשרו חלקם ונותרו 35 חולים: 20 בקבוצת המחקר ו 15 בקבוצת הביקורת. ההנחיות לשתי הקבוצות בנוגע לתזונה ואורח חיים היו זהים למחקר הקודם. בתום 5 שנים צונתרו החולים שוב. התוצאה הייתה שבקבוצת המחקר פחתה החסימה ל 37.3% מקוטר העורק בממוצע ובקבוצת הביקורת החמירה ההיצרות ל 51.9% מקוטר העורק ממוצע.בנוגע לרמות הכולסטרול בקבוצת המחקר הייתה רמת הכולסטרול הממוצעת 225 מג/דל בתחילת המחקר ו 163 מג/דל לאחר שנה. הכולסטרול הרע (LDL) היה 144 מג/דל בתחילת המחקר וירד ל 87 מג/דל לאחר שנה. בקבוצת הביקורת לא היו הבדלים ברמות הכולסטרול בין תחילת המחקר להמשכו.

מהמחקר הנ"ל ומהמשכו ניתן להסיק:

  1. אימוץ הרגלי חיים בריאים בצרוף תזונה דלת שומן רווי מסוגלת לעצור התקדמות של טרשת עורקים ואף לגרום לנסיגה קלה של מידת ההיצרות. (אך בשום אופן לא “לנקות” את העורקים מטרשת).
  2. תזונה דלת שומן רווי (לפי דיאטת אורניש) הפחיתה את רמת הכולסטרול הרע בכ 40%
  3. קשה להתמיד בדיאטת אורניש: לאחר שנה פרשו מקבוצת המחקר 8 מטופלים כלומר 29% מחברי בקבוצה.

קבוצת חוקרים אחרת השוותה בין דיאטת אורניש לדיאטת אטקינס ודיאטת שומרי משקל בכל קבוצה היו 40 משתתפים והמעקב נמשך שנה. המאמר פורסם בכתב העת JAMA בינואר 2005. כל אחת משיטות הדיאטה גרמה בממוצע לירידה במשקל של כ 2 קג ולהפחתה של כ 10% ברמת הכולסטרול הרע. יש לציין כי מחצית! המשתתפים מקבוצת דיאטת אורניש פרשו מהמחקר לפני תום שנה. מספר דומה פרשו גם מקבוצת דיאטת אטקינס ואילו מקבוצת שומרי המשקל פרשו כשליש.

הפחתה של 50-60% ברמת הכולסטרול הרע (LDL) ניתן להשיג גם עלי ידי טיפול בסטינים כמו אטורבסטטין (ליפיטור) או רוזובסטטין (קרסטור). מספר מחקרים הראו שטיפול בתרופות אלה גורם לעצירת התפתחות טרשת העורקים ואף לנסיגה קלה בחומרת ההיצרות, בשיעור דומה לתופעה שנצפתה במחקר על דיאטת אורניש. בנוסף מחקרים הראו כי הסטטינים מפחיתים סיכון להתקף לב, לאירוע מוחי ולתמותה. דבר שלא הוכח לגבי דיאטת אורניש כיון שמספר המשתתפים במחקרים של אורניש היה קטן מכדי לבחון זאת

סיכום

 ניתן לעצור התפתחות טרשת עורקים על ידי הפחתת הכולסטרול הרע. את הכולסטרול הרע ניתן להפחית הן על ידי אימוץ דיאטה דוגמת דיאטת אורניש, והן על ידי תרופה דוגמת סטטין.

אם כך בוודאי תאמרו- עדיפה הדיאטה. אך הדיאטה יעילה רק כל עוד דבקים בה. העובדות מראות שהרוב המכריע של בני האדם לא מסוגלים לשמור על דיאטת אורניש או דיאטה אחרת מעבר למספר חודשים. לרוב האנשים קל יותר ליטול תרופה פעם ביום ולהתמיד בכך שנים רבות.

לכן מי שיכל לסגל לעצמו דיאטה כזו להתמיד בה במשך שנים רבות -שיעשה זאת- ושלא ישכח גם את הפרמטרים האחרים של אורח חיים בריא. כל האחרים (שיש להם טרשת עורקים או סיכון גבוה לטרשת) מומלץ שיעזרו בסטטין.

פרט פיקנטי: שיטת אורניש לטיפול בחולי לב עם טרשת עורקים (השילוב של דיאטה, המנעות מעישון, פעילות גופנית והפחתת מתח נפשי) נחשבת כרפואה אלטרנטיבית. ולכן שיטה זו זוכה להערכה רבה אצל המאמינים בתאורית הקונספירציה לפיה: כולסטרול לא גורם לבעיה ואין שום סיבה להפחיתו, אלא שחברות התרופות משפיעות על רופאים להפחית את ערכי ״הנורמה״ של הכולסטרול מדי מספר שנים, כך שיותר אנשים ישתמשו בסטטינים וכל זאת למטרת רווח של יצרני התרופות.

מאמיני הקונספירציה מתעלמים מהעובדה שהשיטה ״האלטרנטיבית״ של אורניש מבוססת על הפחתה משמעותית ביותר ברמת הכולסטרול! כלומר גם לפי אורניש הכולסטרול גורם לטרשת עורקים. 

יש לכם שאלה מהלב? ליעוץ צרו קשר

רחוב דוד המלך 1 הרצליה בניין הפורום | 09-7413344